Rondreis Andalusië 2018

Zaterdag start onze tour door Andalusië, via België naar Frankrijk met onderweg veel uitleg van de chauffeur en veel geel bloeiende koolzaadvelden die voor een fleurig landschap zorgen, bereiken we het overnachtingshotel, zonder lift! in Midden Frankrijk. Zondag is het een lange zit in de bus naar Bilbao voor een overnachting. In Bilbao maken we een ommetje om het Guggenheim museum te bewonderen, een indrukwekkend bouwwerk. We zijn in Spanje Maandag gaat de reis verder naar Burgos en brengen een kort bezoek aan het historische centrum. In de kathedraal ligt de legendarische Spaanse ridder El Cid begraven. Wat veel indruk maakt is het enorme Aquaduct in Burgos en een fraai park met veel vorm snoei waar het goed toeven is. Vandaar rijden we verder naar Madrid, waar wij 2 nachten zullen verblijven.

Dinsdag: Madrid

Eerst brengen we een bezoek aan de Arena, een indrukwekkend bouwwerk. Met een gids maken we een rondrit door het centrum van de stad, voor de  belangrijkste bezienswaardigheden: Het Plaza Mayor, het Palacio Real, langs de Puerta del Sol, de Torre Picasso, het Museo del Prado en het prachtige Parque del Retiro. ’s Middags gaan we op eigen gelegenheid de stad verder bezichtigen. We lopen een klein stukje op de pelgrimsroute van Santiago de Compostella langst het kerkje waar de pelgrims een stempel halen. We zien het  indrukwekkende Koninklijk Paleis met de prachtige tuinen en hebben lol met een levend standbeeld, een soldaat die het na onze act ineens erg druk krijgt met een bus Aziatische meisjes die al giechelend op de foto willen. Wat vooral opvalt is dat hier veel hoog bauw is en fietsen op de balkons worden gestald hetgeen niet uitnodigt om eens even snel de fiets te pakken. Wat hebben wij het dan makkelijk. Ons hotel is buiten de stad bij het vliegveld, lekker rustig.

Woensdag: Madrid - Toledo - Sevilla

Vandaag gaat het naar Toledo, schitterend gelegen aan de rivier de Taag. Om in het oude centrum te komen moet je met een roltrap omhoog, de trap kan ook maar dit gaat makkelijker. Toledo is een stad met een rijke geschiedenis. Talrijke smalle straatjes herbergen prachtige marsipan en heerlijke Iberico ham winkeltjes   Het mooiste monument van de stad is de kathedraal. De beroemde schilder El Greco woonde ook in deze stad. In de Iglesia de Santo Tomé hangt, naast werken van andere beroemde schilders, zijn meesterwerk.  Rond het middaguur vertrekken we weer en rijden we door de streek La Manncha naar de prachtige stad Sevilla, voor diner en overnachting

Sevilla - Costa del Sol

Een uitgebreide verkenning met een gids door Sevilla, een mooie stad met veel smalle straatjes. Vooral de joodse wijk is heel leuk met gezellige kleurrijke binnenplaatsjes,  bloemrijke balkons en fonteintjes maken het heel gezellig. Het centrum bestaat uit 2 gedeelten, El Arenal en Santa Cruz. In El Arenal zien we o.a de Plaza de Toros de la Maestranza en de Torre del Oro. In Santa Cruz bezoeken we de gotische kathedraal van Sevilla met de klokkentoren La Giralda en het geheel in Arabische stijl gebouwde Real Alcázar met de Koninklijke Paleizen. In de loop van de middag vertrekken we naar de Costa del Sol, waar we voor het diner aankomen en de komende 4 nachten verblijven. S ’avonds zitten we op een leuk terrasje, we zaten bijna in het verkeerde hotel, haha, we wisten nog wel onze kamer.

Vrijdag: Vrije dag

Vandaag hebben we geen programma dus lekker onze eigen gang gaan. We besluiten een wandeling over de boulevard te maken langst het stand. Het is heerlijk weer op meerder plaatsen op het strand worden zandsculpturen gemaakt echte kunstwerken. We lopen tot aan de kasteelruïne en gaan daar boven even een kijkje nemen. De ruïne is omgebouwd tot een evenementen complex.

Lunchen doen we op een terrasje daarna maken we nog een wandeling naar de andere kant van het dorp en sluiten de dag af met een drankje op een terrasje.  S ‘avonds is er een gezellige dansavond in het hotel.

Zaterdag: Ronda

De nachten zijn hier zeer luidruchtig, wij hebben een kamer aan de uitgaans-zijde dus rustig slapen is er hier niet bij. Om half zes smorgens worden de lawaaischoppers met het afval van de straat gespoten en keert de rust weer. Helaas gaat het de volgende avond weer door. Met een lokale Spaanse bus en o.l.v. een Nederlands sprekende gids gaan we naar Ronda. Door de spectaculaire ligging, onneembaar op een rots boven een diepe kloof, was Ronda één van de laatste Moorse bastions. Het zuidelijke gedeelte van de stad is klassiek Moors met klinkerstraatjes en witte muren. Tijdens de wandeling door het centrum o.l.v. een gids ziet we de Puente Nuevo, de brug over de 100 m diepe kloof, de Casa del Rey Moro, met een lange trap naar de rivier, en de Santa Maria la Mayor, een minaret. Vanaf de Mirador de Ronda hebben we een adembenemend uitzicht over de omgeving. dit is voor iemand met hoogtevrees nou niet bepaald een fijn plaats maar zeer de moeite waard om toch even de angst te overwinnen en te genieten van het indrukwekkende landschap. Door de stad trekt een marathon met fietsers en wandelaars het is daardoor erg druk dat maakt het wel gezellig.

Excursie Gibraltar

We mogen vandaag kiezen tussen een dagje luieren of een boeiende excursie  maken naar de hoge, rotsige kaap Gibraltar. Die keuze is voor ons helder: luieren doen we thuis dus op naar Gibraltar.  De rots is in 1713 bij de Vrede van Utrecht 'voor eeuwig' aan Engeland toegewezen. Op de helling van de rots ligt het Moorse kasteel uit de 8e eeuw, waarvan de donjon nog altijd een gevangenis is. In de St. Michael’s Cave was in de Tweede Wereldoorlog een hospitaal gevestigd. Een mooie rit langst de kust voert ons naar Gibraltar. Op het eiland hebben we een rondrit met een gids naar de bergtop waar de beroemde staartloze berber-apen zitten en van waaruit je een prachtig uitzicht hebt op Marokko. We bezoeken een mooie grot, als we daar uit komen worden we begroet door de aapjes, schattige beestjes. De stad Gibraltar is vooral veel winkeltjes van hetzelfde, een en al toerisme ( we worden zowat binnen gesleurd voor een botox behandeling), met vooral volle terrassen dus is het zoeken naar een plaatsje. Via een mooie weg over Marbella een stad met prachtige huizen voor de Jet Set,  gaat het terug naar het hotel

Costa del Sol - Córdoba - Granada

We verlaten de Costa del Sol en gaan naar Córdoba met gids Ina.  Het hart van Córdoba wordt gevormd door de oude Joodse wijk bij de Mezquita. Deze twaalf eeuwen oude moskee vertoont een mengeling aan bouwstijlen. Heel bijzonder zijn de 850 zuilen van graniet, jaspis en marmer, die het dak dragen. De Torre del Alminar is 93 m hoog en kan beklommen worden. Een zeer indrukwekkend bouwwerk. In het gezellige centrum met mooie smalle straatjes, huizen versiert met bloemen in potten tegen de gevels, jaloezieën van gevlochten gras om de zon buiten te houden is het plezierig rondwandellen. We drinken een drankje op een leuk terrasje. Aan het eind van de middag gaan we naar Granada, waar we voor het diner aankomen en 2 nachten verblijven. Hier hebben we een prachtig uitzicht op de Sierra Nevada die getooid is met een dak van verse sneeuw.

Granada

We hebben geluk dat we het Alhambra inmogen, dat gaat tegenwoordig met een loting omdat er anders teveel mensen op een dag binnen lopen. Met een Nederlandssprekende gids bezoeken we het wereldberoemde Alhambra, waarvan de bouw begon in de 13e eeuw. Vanaf het Alhambra loopt een pad naar de Generalife, vertaald betekent het ‘de tuin van het hemelse paradijs’. Het was het buitenverblijf van de Nasridische koningen. We wandelen door de prachtige tuinen. Het is hier sprookjes achtig mooi, niet uit te leggen. ’s Middags gaan we op eigen gelegenheid de stad verder verkennen. Een mooie oud stad met ook hier weer talloze smalle straatjes, leuke pleintjes en imposante bouwwerken. Dit hadden we zeker niet willen missen. Met een taxi gaan we terug naar het hotel. S ’avonds bezoeken we een Flamenco show bij de zigeuners boven in de stad. We worden erheen gereden door een busje met een wegpiraat als chauffeur bereiken we met de bibber in het lijf over smalle, bochtige, stijgende weggetjes het einddoel, we hebben het er heelhuids afgebracht. Na de show op de woeste terugrit stoppen we bij een uitzichtpunt vanwaar we een schitterend uitzicht hebben op de mooie belichte Alhambra.

Granada - omgeving Benidorm

Na een laat ontbijt vertrekken we en rijden langst zoutmeren en flamingo’s in noordelijke richting via Murcia en Alicante naar de omgeving van Benidorm. Onderweg horen we dat we logeren in het grootste hotel van Europa: Hotel Bali, 776 kamers verdeeld op 43 verdiepingen en wij mogen naar de 28ste verdieping. Met hoogte vrees is dat niet meteen een prettig vooruitzicht maar eenmaal binnen in de kamer valt het reuze mee. Voor een nacht is dit erg leuk, er is hier wel sprake van massa toerisme je ziet hier veel kleurrijke types de meeste zijn dronken. We hebben een prachtig uitzicht over de stad. Vooral s ‘avonds is het uitzicht spectaculair met alle lichtjes. We laten de gordijnen open, inkijk heb je hier toch niet. S ‘morgens is het genieten van een prachtige  zonsopkomst, toch wel een beleving zo hoog in een hotel

Valencia - Costa Brava

Vandaag begint de thuisreis, we rijden naar Valencia, de tweede stad van Spanje. Hier houden we een koffiestop. Dan vervolgen we onze route langst sinaasappel plantages en rijstvelden naar de Costa Brava, waar we dineren en overnachten in de omgeving van Santa Susanna. Wat opvalt zijn de prachtige oleander struiken in de middenberm van de weg. In Valencia bezoeken we het futuristische bouwwerk ontworpen door architect Santiago Calatrava “de stad van de toekomst en wetenschap” er staan hier een aantal heel bijzondere bouwwerken. Hierna gaat het verder naar Loret de Mar voor de overnachting.

Vrijdag: Costa Brava - Midden-Frankrijk

Vandaag verlaten we Spanje. Over de Autoroute du Soleil brengen we u naar ons overnachtingshotel in Midden-Frankrijk.