Fietsen in Frankrijk 1998

Woensdag  9-9-1998

Fietsvakantie in Frankrijk met Jan en Riet. Met de auto en veel regen vertrekken we naar Frankrijk.  Later klaart het open de buitentemperatuur wordt steeds beter, als we in Villers Exel aankomen is het daar heerlijk weer. Na de kamerinspectie (het is een gezellig hotel knus ingericht) zoeken we het terras op  en drinken een heerlijk pilsje daarna een verkenningsrondje door het dorp onderweg genietend van de zon op het gezicht. Heerlijk, al hebben we het vermoeden dat dit niet zo zal blijven.

Het eten is hier ook fantastisch. Er zitten hier twee knullen die dezelfde toer hebben gedaan en tijdens het eten komt er een verslag van de hotel accommodaties: de een wat minder de ander wat beter, en dat wilde wij nou net niet weten, elke avond bij aankomst vroegen wij ons af is het hier minder?  En steeds viel het weer mee. Ook hier geld dan weer smaken verschillen en wat ben je zoal gewend nou wij ondertussen al heel wat.

Na een voortreffelijke nachtrust en een lekker ontbijtje maken wij ons en de fietsen op (die we eerst uit een garage hebben gehaald) voor de tour door de “ Hautte Saône” het is vandaag bewolkt en nog wat fris en als we weg willen rijden valt er even een buitje. We schuilen nog even en dan vol goede moed gekleed in de korte broek gaan we op weg naar Champagney over een afstand van 37 km. Dat worden er wel een paar meer want aanvankelijk hebben we even moeite om de juiste richting te vinden na een paar keer omkeren en weer terug blijken we toch op de goede weg te zitten. We rijden door schilderachtige dorpjes gelegen in een mooie bosrijke omgeving, niet het “Franse” wat we gewend zijn, zelfs de bevolking is hier heel anders. Helaas begint het na verloop van tijd weer te regenen en op het laatst is het zo snel mogelijk naar het hotel.

We logeren in hotel Commerce, ook hier weer een vriendelijke ontvangst en een mooie (pas opgeknapte) kamer helemaal op zolder maar dat hindert niet en ook hier smaakt het eten weer erg lekker. De donderdag zit er op.

Vrijdag 11-9

Ook vandaag hangt er een dik pak wolken dat belooft niet veel goeds. Gewoon op weg en maar zien wat er komt. We trekken een trui aan want het voelt wel erg fris aan. Wederom fietsen we door een mooi landschap onderweg kopen we brood en drinken in een winkeltje en picknicken op een bankje op een mooie plek in de natuur,

af en toe schuilen voor een bui. Halverwege de middag worden we overvallen door een fikse onweersbui. Nog net op tijd kunnen we een bushokje bereiken om te schuilen. De regen komt met bakken uit de lucht en houd lang aan, elke kier in het bushokje staat nog in het geheugen gegriefd. Als de regen minder wordt gaat de cape aan en fietsen we recht door naar Hotel de France in Luxeuil-Les-Bain. Het is een somber hotel maar de kamers zijn schoon en het eten is goed.

Zaterdag 12-09

De dag begint met regen helaas het zij zo. Jammer, want er valt zo weinig te genieten van de bijzonder mooie natuur en een schilderachtig riviertje dat door het landschap slingert. Onze eerste stop na 13 km. Is (alweer) bij een bushokje, dat is de enige plaats om even droog te staan . Een café is hier niet te vinden. Na een korte pauze fietsen we verder om bij een oude Romeinse wasplaats te stoppen en het lijkt erop dat het nu droog gaat worden. In het volgende dorp eten we een warme hap in een tot restaurant omgetoverde oude paardenstal van het leger, een bijzonder leuk restaurant. Daarna kan de regencape in de tas en bekijken we hier nog even het dorp. De tocht verloopt verder door bosrijk gebied en we passeren een kerstboom kwekerij. De ontvangst in Hotel Balcon is zeer vriendelijk. Het is een zeer smaakvol ingericht hotel. Na een verkennend rondje door het dorp drinken we een biertje.

Het eten savonds overtreft alles. Alle gerechten die worden geserveerd zien er uit als schilderijtjes en de smaak is verrukkelijk. Een ding weten we zeker: beter als hier krijgen we het niet meer. Om half 11 stappen we zeer voldaan in bed na een dag die regenachtig begon en culinair eindigde.

Zondag 13-9

Ne een heerlijk ontbijt, nemen we afscheid en worden we vriendelijk uitgewuifd. Het is nog steeds (te) koud voor de tijd van het jaar. We zijn dus goed ingepakt met extra trui en lange broek gaan we op weg, aanvankelijk is het zonnig. We passeren mooie plaatsen, nemen een kijkje bij een kasteel en in een vies cafeetje drinken we koffie, eten durven we er niet. We hebben ook mooie uitzichten op de Saone en helaas begint het weer te regenen. Koud en nat bereiken we Gray nu nog zoeken naar Hotel Bellevue. Het is een groot hotel gelegen aan het water met zicht op de brug. Als het wat droog wordt gaan we de oude stad bekijken. Het eten is goed, de nacht is lawaaiig.

Maandag 14-9

We vertrekken vandaag met droog weer. De eerste km’s wordt er behoorlijk doorgefietst. Het landschap is weer mooi. Dan begint het weer te regenen, cape aan en we kajakken verder. In een oud dorpje met kasteel is het gelukkig droog we kunnen hier rustig rondkijken. Helaas zijn we net te laat voor de rondleiding. In een supermarktje kopen we brood en ham en nu maar hopen dat het droog blijft. Nog een stevige bui en dan breekt de zon door. Op een leuk pleintje genieten we van onze lunch in het zonnetje. W e fietsen verder en genieten van het landschap Cor heeft ondertussen al een mooi boeketje geschikt achter op de fiets. Alles wat we tegenkomen wordt geplukt: maïs, bessen, zonnebloemen, takken het ziet er fleurig uit. Het Hotel in Rioz is niet zo geweldig, we slapen in een dependance. Bij aankomst wordt er gemeld dat er een meisje uit Holland heeft gebeld. Er ontstaat dan lichte paniek want Riet denkt dat Iris heeft gebeld, Jan zijn telefoon is kapot waarschijnlijk waterschade na de regen. Ze proberen met onze telefoon te bellen maar krijgen geen contact. Als we op onze kamer zijn belt Inge, zij had gebeld. Thuis staat heel de tuin blank na hevige regenval zijn tal van plaatsen in Nederland ondergelopen. Jammer wij kunnen er van hieruit niks aan veranderen. De buren hadden de pomp al in de tuin gelegd.  Jan en Riet worden bijgepraat en later blijkt dat er nog een stel Nederlanders zitten die vertellen we ook maar meteen van de wateroverlast. Zij waren met verschrikkelijk slecht weer vertrokken uit Nederland.

Dinsdag 15-9

Vandaag op weg naar Vezoul. Eerst een bui later weer opklarend. We komen bij een kasteel dat ook al gesloten is en om twee uur te wachten op een rondleiding daar hebben we niet veel trek in. We besluiten door te rijden Vezoul is een grote stad daar is vast wel wat te zien. We worden in Hotel Bourgogne ontvangen door een “madame ‘ zo’n gezellige dikke moeke. Ze wijst ons de weg naar boven en vergist zich eerst in een kamer als ze de deur open doet ligt er iemand in bed, zij lachen en wij ook natuurlijk.

We hebben het stadje rondgewandeld het winkelgebeuren wordt helemaal opgeknapt het ziet er wel leuk uit. Helaas viel het eten wat tegen. We nemen nog even contact op met Thuis om te horen hoe het met de waterstand is: momenteel stabiel.

Woensdag 16-9

Vandaag de laatste fietsdag terug naar VillersExel. We vertrekken met bewolking  en goede moed, gelukkig blijft het de hele dag droog , de zon komt door het is wel fris. Onderweg komen we nog langs een kasteel maar ook dat is gesloten. Vandaag bezoeken we  het kasteel Villerexel en dat is een juweel. Je kan er feesten vieren en overnachten. Na een tegenvallende maaltijd duiken we ons bed in om de volgende dag fit weer naar huis te gaan.

Al met al was het een mooie fietstocht, jammer dat het weer niet meewerkte.