Zaterdag 12 augustus.

Om de vakantie relaxt te beginnen overnachten we in Asten en dat bevalt prima. S’avonds  lekker op terras , s’morgens een heerlijk ontbijtje en dan de bus in voor vertrek naar Aalen in Duitsland. De dag  begint met regen, slecht begin of zal het hierna ophouden? Bij Hockenheim is de lunchstop, tijd om de benen te strekken, ondertussen klaart het ook wat op. De stemming in de bus is nog wat aftastend, een dame zit met een iets te luide stem alle namen van de medereizigers te oefenen, slechtvoorteken of zal het meevallen. Tijdens de rit maken we kennis met wat mensen, er zitten een paar tachtigers bij, die durven om in Tirol te gaan fietsen. Om 5 uur zijn we bij hotel Antik in Aalen, de mededeling dat er geen lift is in het hotel komt bij elke medereizigers hard binnen, dat wordt sjouwen. Het eten is ook al dramatisch, als  laatste aan de beurt om eten te halen zijn de schalen nagenoeg leeg, de kleine stukjes vlees hebben enkele mensen doen verleiden om er twee of drie te nemen, de laatste hebben dus niets. Na het eten gaan we met de reisleider de stad in, leuke plaats mooie gevels, aardige terrasjes. na nog een ronddwaling door een park op zoek naar een nieuwe route die niet werd gevonden gaan we terug naar het hotel. In de bar worden we niet bepaald vriendelijk ontvangen, gelukkig wordt het wel gezellig met elkaar.

13 augustus.

Als het weer tegenzit, zorg dan zelf voor een andere bui.

De reisleider begint zijn praatje in de bus met de spreuk van de dag. Op weg naar Oostenrijk, 200 km rijden en dan op de fiets, route Oberammergau - Reute. Voor we het klooster gaan bekijken genieten we van koffie en heerlijke taart bij een conditorij. Zowat de hele groep strijkt hier op het terras neer en  maken we nader kennis  met elkaar. We bezoeken klooster Ettal, vervolgens fietsen we door naar Schloss Linderhof, een van de kastelen van Ludwig. Het is vandaag stralend weer, een genot om op de fiets te zitten. We fietsen over veelal onverharde fietspaden. In het kasteel park mag niet worden gefietst het is er tamelijk heuvelachtig dus sjouwen met de fiets aan de hand. Om de route te volgen is het behoorlijk puzzelen. we komen gelukkig goed uit, we zien mensen naar beneden gaan die vervolgens weer een steile bult omhoog moeten. Onderweg passeren we een steile klimwand waar goed gebruik van wordt gemaakt. Zonder kleerscheuren bereiken we de bus en wordt de weg vervolgd naar Oberperfuss. De begroeting bij Hotel Krone is heel hartelijk, we hebben een ruime kamer met balkon en prachtig uitzicht op de bergen.

14 augustus

Volg je hart, dat klopt!

Vandaag staat het rondje Roppen Oberperfuss op het programma. Fietsen langst de Inn is niet helemaal vlak het gaat op en af met hier en daar een steile klim. Bij het Stift Stams klooster wordt gestopt om even binnen te kijken, mooie kerk met prachtige plafond schilderingen, stucwerk en smeedijzer hekwerk. Met de hele ploeg wordt weer koffie gedronken, erg gezellig. ook vandaag is het heerlijk weer, we boffen. Dan staan we voor de keus: de bus in of de klim van 8 km naar Oberperfuss, ik kies voor de klim, een uitdaging kijken wat ik nog kan. Het wordt min of meer een wedstrijdje met een medefietser, eerst even rustig kijken hoe het gaat, de eerste die wegrijd zit al snel buiten adem, dan gaat Bertie, de reisleider valt zowat stil en dan ga ik er voorbij, proberen de mannen eruit te rijden. Ik hoor iemand achter me aankomen en besluit die niet te laten passeren, het gaat lekker even een beetje vals plat en dan haalt Lex me in, ik geef hem weinig ruimte en zeg dat ik voor de bollentrui ga, dolle pret onderweg het gaat hard tegen hard en uiteindelijk win ik. Lex  buiten adem zegt dan: jij zit zo makkelijk op die fiets of je net van de Aldi komt. Mijn conditie is dus goed. Bij het hotel lekker een biertje gedronken op het terras in afwachting van de rest van de groep. Eigenlijk waren we veel te vroeg terug. S’avonds is er een kegelavond georganiseerd, gezellig even op een andere manier bezig zijn.

15 Augustus

Vandaag feestdag in Oostenrijk met processie en concert. onze rustdag wordt daarom omgezet van woensdag naar dinsdag zodat we hier van de festiviteiten kunnen genieten. S’morgens om 6 uur begint het met klokgelui en kanongebulder.  Het hele dorp loopt uit, muzikanten verzamelen zich bij ons hotel, Vrouwen in prachtige klederdracht  gaan met bloemen richting de kerk. Voor ons hotel wordt een altaar opgebouwd. We nemen even een kijkje in de kerk, er klinkt muziek en wij verwachten dat daar een heel muziekgezelschap zit, het is slechts een band die wordt afgespeeld.  Tegen dat de mis begint komt de schutterij aanmarcheren, wachten voor ons hotel  daar sluit de muziekkapel aan en gaat het richting de kerk. Daarna komen de muzikanten terug, als de dienst is afgelopen gaan de muzikanten weer richting kerk en vormen een erehaag voor de processie waarna ook zij aansluiten. Voor het altaar bij het hotel wordt halt gehouden, er wordt gebeden en gezongen, de schutterij knalt er lustig op los en klinkt er kanongebulder vanaf de alpenweide. Dit herhaald zich meerdere kern bij elk altaar. Wij gaan ondertussen naar onze gereserveerde plaatsen voor het concert, krijgen koffie met cake, genieten van het concert. Muzikanten gaan meteen aan het bier, de schutterij krijgt ondertussen te eten. Na het concert gaan  we richting de berg Bahn, vandaag lekker relaxt doen. Beetje boven op de berg van het uitzicht over Innsbruck genieten, wat gegeten en om 4 uur terug naar beneden. In het dorp is de rust weder gekeerd, er zitten nog wat muzikanten bij het hotel de meest zijn niet echt nuchter meer en menigeen heeft morgen vast flink hoofdpijn.

16 Augustus.

Een rijk leven is een verzameling kostbare momenten.

Vandaag staat de tocht Innsbruck - Rattenberg op het programma Met de bus gaat het naar Innsbruck voor een wandeling door de Alt stad, bekijken het gouden dak genieten van de prachtige gevels en als het een beetje begint te regenen zijn we bij het beroemde koffie café waar we koffie drinken met alweer heerlijke taart. Terug naar het parkeerterrein waar de fietsen worden uitgeladen. Als we op de fiets stappen regent het een beetje maar het ziet er naar uit dat het snel opklaart. Al snel kan het regenjack uit en hebben we weer stralend weer. Het eerste deel van de tocht is niet zo geweldig langst de Inn rijden we langst een industrie park, eenmaal daar voorbij wordt het wel weer mooi. Bij Schwarovskie wordt gestopt, we nemen een kijkje in de winkel en drinken daar koffie. Het is enorm druk. Helaas vinden we er niets te eten. Later stoppen we bij een schlossgarten, een erg leuke tuin waar we wat kunnen eten. Hierdoor komen we wel te laat aan in Rattenberg zodat we de stad niet meer kunnen bekijken.

17 Augustus.

Droom niet je leven, leef je dromen.

Vandaag hebben we de keuze met de bus naar Mayerhoven of heen en weer op de fiets, er wordt gekozen voor de laatste optie, slechts een paar mensen kiezen ervoor om met de bus heen te gaan. In Strass worden we uit de bus gezet, hier start onze route die voornamelijk vlak is. Het wordt vandaag pittig warm 29 gr. is echt zomers. Onderweg veel paragleiders in de lucht. Onderweg  hebben we een leuke koffiestop, bij een Gasthaus  staat een fraai uitgedoste Oostenrijker ons min of meer op te wachten, wij zijn de eerste gasten op zijn terras. Deze heer is bereid om met ons op de foto te gaan. Na dit leuke oponthoud gaat het vervolgens in een streep door naar Mayerhoven. Het is er erg druk, we zoeken een leuk terrasje voor de lunch, lopen nog een stukje en dan is het al weer tijd om de fiets op te zoeken en het dal weer te verlaten. Voor Mayerhoven staan veel houten kunstwerken langst het fietspad. Vanavond staat er ook nog een Tiroler avond op het programma. In tegenstelling tot wat wij verwachten werd het geen avond met humpapa muziek maar kwam er een museum tot leven. We arriveerde een dorp verder in de rimboe bij iets wat leek op een gigantische paardenstal, getooid met oude meuk. Buiten stond een kar met enorme boomstammen erop met paarden ervoor waarbij wij ons afvroegen of die dieren nog zo laat moesten werken. Verderop een kar met melkbussen en paarden ervoor en een kar met zooi waar ook een geit was vastgebonden. binnen tafels met banken en een podium in het midden, buiten was ook een podium. Binnen zag het er erg gezellig uit, we wisten nog steeds niet wat er ging gebeuren. Het werd erg leuk, eerst wat muziek begeleid met gitaar en accordeon daarna een hele show buiten, en werd ons duidelijk dat al die karren voor de show bedoeld waren. Zelfs de geit werd gemolken.  een folkloristische groep deed de dansjes en later kwamen leden van de groep binnen schoven bij ons aan op de banken  om mee te doen.  Om half 10 barste er een hevige regenbui los, gelukkig was het droog toen wij de bus in moesten. Het was een erg leuke avond.

18 Augustus.

Als je naar de zon draait, valt de schaduw achter je.

Vandaag staat de route door het Otsthal op het programma, dat wordt dan wel de koninginnen rit. Bij een skilift in Solden worden we gedropt en zakken dan af langst de Ots naar het begin van het dal. Het is vooral klimmen en dalen grotendeels over een grindpad, regelmatig kruisen we de Ots over bruggetjes. Mooie route, deels door bos en afwisselend prachtige vergezichten. Bij een sjiek hotel drinken we koffie. Je zou verwachten dat er onderweg iemand met de fiets valt, dat gebeurd niet, het gebeurd gewoon hier op het terras, een oudere man struikelt over een parasolvoet en is behoorlijk beschadigd. Gelukkig kan hij beplakt met pleisters op de neus weer verder fietsen. De reisleider gaat op zoek naar een groepje fietsers die de weg kwijt is, voor mij een raadsel hoe ze dat voor elkaar krijgen. Hiermee verliezen we ook weer tijd en moet er haastig worden geluncht onderweg. We passeren een klimwand waar hele families aan het klimmen zijn.  De laatste kms worden snel afgelegd. Helaas was dit onze laatste Tiroler fietsdag.  Sávonds steekt er een stevige storm op als we p het terras zitten, het begint te onweren,   parasols waaien om, plantenbakken staan ook niet meer veilig dus zoeken wij snel een plaatsje binnen.  Het is ons duidelijk dat aan het mooie weer een eind is gekomen.

19 Augustus.

Zonder het dalen, geniet je niet van de pieken.

Het was een woeste nacht met veel wind en regen, hoe woest het is geweest wordt onderweg duidelijk als we overal omgewaaide bomen zien. We vertrekken met een dik pak wolken, de weergoden zijn ons niet goed gezind vandaag we gaan het vast niet droog houden, bijzonder jammer van deze mooie tocht. Wat een sprookjes tour moest worden, werd een “takkenrit” Nadat we de ravage onderweg hebben gezien stappen we met bange vermoedens op de fiets, meteen begint het ook te regenen, de rit om de Starnbergersee valt hiermee behoorlijk  in het water. Het pad is onverhard, gaat op en af hier en daar een beetje gevaarlijk met los grind en de regen geen pretje. Valpartij, lekke band, veel regen en takken op de weg, stukken fietspad die blank staan stellen ons gemoed behoorlijk op de proef. Lekke band werd weer lek, een spuitbusje van een medereiziger zou een handige uitkomst zijn, als je de band eerst niet goed laat leeglopen creëer je zelf een probleem. Onze reisleider gaat het erop wagen we zien keurig de substantie door het slangetje de band inlopen, helaas als het slangetje van het ventiel moet komt het schuim er weer even hard uit, gedreven door de lucht die nog in de band zit waarschijnlijk. Gelukkig houd de band het. Vanaf nu steeds meer takken en bomen op het pad. Nadat er al veel geruimd is door de mannen en er een heuse boom op het fietspad ligt besluit de reisleider om terug te gaan naar de weg, doorfietsen is niet te doen. Op de weg is het ook geen pretje het drukke verkeer geeft geen veilig gevoel op de fiets. In een dorpje gaan we een plaatselijke kroeg in, wordt de chauffeur gebeld  om hierheen te komen zodat we van hieruit vertrekken  nadat de fietsen zijn gepoetst. Helaas hebben we het kasteel van Sissy niet gezien. Onderweg wordt nog een stop gemaakt bij een kunst raststette in Duitsland, om half 7 zijn we in Aalen. Jammer dat de laatste dag zo in het water is gevallen.

Zaterdag 12 augustus.

13 augustus.

Als het weer tegenzit, zorg dan zelf voor een andere bui.

De reisleider begint zijn praatje in de bus met de spreuk van de dag. Op weg naar Oostenrijk, 200 km rijden en dan op de fiets, route Oberammergau - Reute. Voor we het klooster gaan bekijken genieten we van koffie en heerlijke taart bij een conditorei. Zowat de hele groep strijkt hier op het terras neer en  maken we nader kennis  met elkaar. We bezoeken klooster Ettal, vervolgens fietsen we door naar Schloss Linderhof, een van de kastelen van Ludwig. Het is vandaag stralend weer, een genot om op de fiets te zitten. We fietsen over veelal onverharde fietspaden. In het kasteel park mag niet worden gefietst het is er tamelijk heuvelachtig dus sjouwen met de fiets aan de hand. Om de route te volgen is het behoorlijk puzzelen. we komen gelukkig goed uit, we zien mensen naar beneden gaan die vervolgens weer een steile bult omhoog moeten. Onderweg passeren we een steile klimwand waar goed gebruik van wordt gemaakt. Zonder kleerscheuren bereiken we de bus en wordt de weg vervolgd naar Oberperfuss. De begroeting bij Hotel Krone is heel hartelijk, we hebben een ruime kamer met balkon en prachtig uitzicht op de bergen.

14 augustus

Volg je hart, dat klopt!

15 Augustus

16 Augustus.

Een rijk leven is een verzameling kostbare momenten.

17 Augustus.

Droom niet je leven, leef je dromen.

18 Augustus.

Als je naar de zon draait, valt de schaduw achter je.

19 Augustus.

Zonder het dalen, geniet je niet van de pieken.