Romantische Strasse - Fietsvakantie 2016

Rondje Steigerwald

Ons vakantieplaatsje Schlüsselfeld ligt echt midden in het Steigerwald. We logeren in Hotel Storchen in een royale kamer. Het Hotel staat op een soort plein en heeft een gezellig terras waar het met dit mooie weer goed toeven is, wij maken daar dankbaar gebruik van.  Dat we onze vakantie met dit natuurpark beginnen is dan ook niet zo vreemd. Eerst worden de fietsen rijklaar gemaakt en getest, daarna gaan we met 5 vrouwen en een man die de navigatie op zich neemt op pad. We fietsen een over het algemeen vlakke route langs het riviertje de Reiche Ebrach. Al snel gaat het mis, we zijn compleet de weg kwijt, Beetje puzzelen en vragen en dan zitten we weer op de route. Zomaar achter iemand aan fietsen zonder zelf op de route te letten werkt dus niet. We spreken met elkaar af dat we allemaal opletten en bij twijfel aan de bel trekken. Als een stel kakelende kippen gaat het verder met onderweg een pauze in het stadje Pommersfelden genietend van een drankje en een heerlijke strudel.  We nemen een kijkje bij het barokke sprookjeskasteel Schloss Weissenstein, zien veel ooievaars onderweg en drinken nog een heerlijke pint op een terras en komen uiteindelijk weer bij de bus uit en worden de fietsen ingeleverd.

Main Radweg-1

Alweer een zonnige dag, dat wordt Ultiem genieten op de fiets. Met de bus worden we in het idyllische stadje Hassfurt afgezet.  We volgen de kronkelige Main door de zonnige wijngaarden van het Frankische landschap. Onderweg staat een veld zonnebloemen ons met gebogen hoofd toe te wuiven, een kerktorentje toornt er fier bovenuit. Het is overal gezellig vanwege een feestdag, in een leuk stadje drinken we koffie genieten van live muziek en willen eigenlijk niet meer verder maar helaas we moeten op tijd bij de bus zijn. Onderweg hebben we nog een kleine cruise over de Main en dan bereiken we Volkach dat is het eindpunt voor vandaag. Het weer is heerlijk, we brengen lange avonden door op het terras.

Main Radweg-2

Uitgestrekte wijn- en fruitgaarden, vruchtbare velden, pittoreske dorpen… een mooier decor kun je niet hebben op de fiets. De start is vandaag in Dettelbach, hier pakken we het laatste deel van de Main Radweg op en volgen deze tot aan Würzburg. In Kitzingen, ook een leuk stadje wordt de koffiestop gehouden. Het tempo is vandaag wat opgevoerd om wat tijd te hebben in Würzburg. Onderweg even dollen op een wipwap met Bep, beetje lol hoort er ook bij. In Ochsenfurt houden we de lunch stop op een terrasje tussen prachtige vakwerkhuizen, een broodje en een koele cola is genoeg om een zwerm wespen te lokken zodat we haast geen kans hebben om van de cola te genieten. Nog wat kodakmomenten benut en dan verder op de fiets.  Würzburg is een gezellige stad, gelegen te midden van wijngaarden op glooiende terrassen. Vele monumenten en gebouwen herinneren aan de rijke geschiedenis van de stad, waaronder de aan de Main gelegen vesting Marienberg die torent hoog boven de stad uit.  Gouden ornamenten blinken in de zon. Op de brug hangen bossen met slotjes. Om 4 uur gaat het door een gat in de muur naar de bus. Alweer een prachtige dag.

Romantische Strasse

Een uitdagende fietsroute door het dal van de Tauber. Met hier en daar pittige klimmetjes. Het eerste fraaie stadje op onze route is Weikersheim, mooie plaats voor de koffiestop. Snel een kijkje nemen  bij het renaissanceslot met zijn tuinen in Versailles-stijl.  Verder fietsen langs de goed bewaard gebleven verdedigingstorens in Röttingen en het oude stadje Creglingen dan fietsen we vervolgens naar het eindpunt: Rothenburg. Om in het centrum te komen moeten we een steile weg op, best pittig. Het is een van de best bewaard gebleven middeleeuwse steden van Duitsland. De stadswallen, torens, het Plönlein-pleintje, kasseienstraatjes, de vakwerkhuizen en de patriciërshuizen die de rijkdom van weleer weerspiegelen, het is een sprookjesachtig stadje met vooral veel fraaie uithangborden, een flinke stap terug in de tijd.  Er zijn hier vooral veel kerstwinkels waar het hele jaar door kerstspullen worden verkocht. We bezoeken de grootste kerstwinkel je krijgt hier al weer zin om de boom te gaan zetten als we thuis zijn. Savonds hebben we een heel gezellige muziek avond.

Steigerwald en Bamberg

Nog een dagje in het Steigerwald. Op deze ontdekkingstocht nemen we de Rauhe-Ebrach Radweg als leidraad. Deze leidt ons langs een oude spoorlijn, over landbouwwegen en door bossen naar kastelen, historische stadjes en schattige dorpen als Schönbrunn, Vorra, Untersteinbach en Pettstadt.  Het werd een rommelig dagje, na het pondje moesten we op zoek naar een eetgelegenheid, reden daardoor verkeerd en was het zoeken om op de goede weg te komen. We hadden wel een leuke lunchplek gevonden. Op de terugweg stond er een medereizigster vertwijfeld langst de weg: de vriendin waarmee ze fietste was ze kwijt en wist niet hoe verder. Wij wilde haar helpen en hebben daardoor zoveel tijd verloren dat we niet meer in Bamberg hebben kunnen rondkijken wat bijzonder jammer was.  Uiteindelijk was het in Bamberg ook nog een ware speurtocht naar de bus, Geholpen door een vriendelijke Duitse dame die een flink eind met ons meegefietst is hebben we de weg gevonden.