Fietsen langst de Donau, Augustus 2018

Schlögen

De bus brengt ons naar Passau. Hier hebben we 's ochtends de tijd om rond te kijken en de rijke historie te ontdekken met een stadsgids, Lunchen in een konditorei, na de lunch brengt de bus ons naar Erlau. Hier worden de fietsen uitgedeeld op ieders maat afgesteld en stappen we op onze ‘stalen ros’ voor een tocht vol natuurschoon naar Schlögen. Op de route liggen pittoreske dorpen als Obernzell, hier is het tijd om een terrasje te pikken. Eindpunt is Schlögen, waar de Donau de beroemde bocht van 180 graden maakt, de zogenoemde Donauschlinge. Hier staat de chauffeur ons op te wachten om  daar te komen moeten we wel met een pontje de Donau over. Rest ons het ritje in de bus naar het eindpunt voor vandaag, Linz. ’s Avonds gaan we met de groep op de fiets het centrum en de route voor morgen verkennen. In het donker terug naar het hotel is ook wel spannend langst de donkere Donau.

Linz - Mitterkirchen, en evt. Grein

Vandaag wacht ons een mooie route, deels langs de Donau en deels landinwaarts fietsen we van Linz naar Grein. Het is al vroeg warm, de 30 graden wordt weer bereikt vandaag. De bevelen van de reisleider worden dan ook goed opgevolgd: Insmeren, petje op, goed uitkijken en veel drinken. Vooral met dat laatste hebben we totaal geen moeite, de radler smaakt overal onderweg opperbest. We hebben een “meidengroep” gevormd en zijn met zeven kwetterende dames onderweg wordt wel en wee met elkaar uitgewisseld. Op de eerste koffiestop zijn we het gezamenlijk eens: koffie met taart, goede keus taart was erg lekker. De groep heeft vooral veel humor. Als de tafel bij de lunch vol staat met grote pullen radler, wordt er een foto doorgestuurd naar de reisleider om te showen dat we zij raad goed opvolgen, een kwartier later komt ie aan op de fiets. Na de lunch de route vervolgen met hier en daar wat gepuzzel over rustige landwegen naar Grein. Mooie tocht vandaag.

Grein- Melk

Vandaag gaan we eerst terug naar Grein, daar hebben we de keus: met het pondje over, waar een lange wachtrij voorstaat of met de brug de Donau over die brug ziet er best heftig uit de brug wordt toch de keuze. De Donau hebben we hele dag aan ons linkerhand. Via Ybs fietsen we naar Melk, door ons wordt het al snel de “Melkweg” genoemd, met haar fascinerende abdij gelegen op een 50m hoge rotswand. Onderaan deze wand ligt het stadje Melk, dat is een verzameling is van leuke straatjes, burgerhuizen en een 15e-eeuwse parochiekerk. We vinden weer een prima koffie adres. De bus staat op de parkeerplaats bij het klooster van Melk. We nemen een kijkje bij het wonderschone en historierijke klooster, het is er erg druk. Met de bus gaan we naar het hotel, Wij hebben een kamer in een oude villa, een dependance. S ’avonds dineren we in de tuin, een heerlijke avond om lang van te genieten.

de Wachau

Gisteren de “melkweg”, vandaag de “wijnroute” Vandaag beleven we het mooiste stuk van de Donau, de Wachau. De weg slingert door pittoreske wijndorpjes hoog boven de Donau. Het groen van de druiven die hangen te wachten tot ze rijp, geplukt, geplet en daarna in de fles belanden vormt een mooi contrast met het blauw van de Donau en de pastelkleurige stadjes. Het is vandaag pittig warm ons vochtverlies noopt ons te stoppen om dit weer aan te vullen met een koffiestop. We vinden een mooi pleintje, kunnen ondertussen genieten van zwaluwen die af en aan vliegen om hun kroost te voeden die boven ons hoofd tegen de gevel in een nest zitten. Na de koffiestop slingeren we verder tot de lunch en een grote radler. Op onze route ligt o.a. Dürnstein, een oud dorp aan de voet van wijnterrassen. Het wordt gedomineerd door een burchtruïne en verrast haar bezoekers met kleurige huizen en smalle straatjes. Krems is ook een leuke plaats Bezienswaardig zijn o.a. de Steiner Tor en barokke Bürgerspitalskirche. Al snel zijn we bij het eindpunt, puffen uit met een koele radler.

rondje Tulln

Het was vannacht bloedheet, niet te doen niet veel geslapen. Vandaag rustig aan doen met dik dertig gr. Moet je niet haasten. De tocht heeft als start- en beginpunt ons hotel in Stockerau. De route gaat via de noordoever en bij Tulln gaan we via de brug naar de tuinen van Tulln een soort tuinen van Appeltern, en zijn historische Altstadt. Op het grote plein drinken we koffie, kijken nog een beetje rond en vol indrukken fietsen we daarna via de zuidoever naar de stuwdam Greifenstein vanwaar een prachtig uitzicht over de Donau naar ons hotel. We eten vroeg, met een bus gaat het naar Wenen voor een stadstour met een gids. Wenen is een indrukwekkende stad met zijn enorme bouwwerken. Vooral als het donker is en alles mooi belicht is het een sprookje.

Stockerau naar Wenen

Wenen komt in zicht! Een relaxt fietstochtje voert ons naar het plaatsje Klosterneuburg met het wonderschone Stift Neuenburch. Dan verder naar het einddoel van vandaag het Prater. Natuurlijk hier eerst een terrasje, ook hier worden we weer gespot door Geert die komt controleren of onze vochtinname nog oké is. Het Prater is niet meer dan een verouderd pretpark waar onze interesse niet zo naar uitgaat. We stappen op de fiets voor een laatste rondje, zoeken de bus op, dan fiets poetsen en inladen, vervolgens met de bus terug naar het hotel. Vanavond bezoeken we een concert in Wenen, het sluitstuk van de vakantie. Met de trein gaan we naar Wenen, helaas begint het juist deze avond te regenen. Vanuit de trein hebben we mooi zicht op het reuzenrad. Het concert was een ware beleving complet met zang en dans. De unieke, gemoedelijke sfeer maakt Wenen een van de leukste steden in het hart van Europa. Terug in het dorp is alles uitgestorven en dat op vrijdag.

Wenen en terugreis

Vanochtend staat er nog een kort bezoek aan Schonbrun het kasteel van ‘Sissy’ gepland. Daarna beginnen we aan de terugreis. Mooi Kasteel omringd door prachtige tuinen, een feestje om daar rond te kijken. Helaas is het wat regenachtig. Wat hebben we deze week geboft met het weer, hoogzomerse temperaturen, geen regenjas nodig gehad. We hadden ook een supergezellige groep zodat we kunnen terugkijken op een heel gezellige reis. Dan op naar zuid Duitsland voor de overnachting en morgen door naar Nederland. Het Hotel is ook gezellig, nog een laatste leuke avond met elkaar en dan is het over.