Fietsen in Twente 1995

Onze allereerste fietsvakantie is de Watermolenfietstocht in Twente met als startplaats Hengevelde. We fietsen deze tocht om te ontdekken of we fietsvakanties leuk vinden en er later verdere bestemmingen aan te geven. Fietsen van hotel naar hotel, koffers worden nagebracht een nieuwe manier van vakantie vieren.

Op tweede pinksterdag 5-6-1995 Rijden we naar Hotel Pierik in Hengevelde, eerder hadden we nooit van deze plaats gehoord.

Na een vriendelijke ontvangst met koffie en overheerlijke krentenwegge halen we onze huurfietsen op en Fietsen door het Needse Achterveld een fraai natuurgebied met “natte”heidevelden richting Oldenzaal onze eerste overnachtingsplaats.

Via het natuurgebied het Lankheet, ooit het jachtgebied van Prins Hendrik, er is hier ook een vogelreservaat komen we bij de Oostendorper watermolen, een molen uit 1928 geheel gerestoreerd het is een koren en olie molen geweest, nu kun je er op een zonnig terras genieten van een heerlijke pannenkoek en een drankje. Dan vervolgen we de route via het Haaksbergerveen, het Buurserzand en langst de zoutboorhuisjes in Enschede om ons eindpunt van de dag Hotel de Kroon in Oldenzaal te bereiken.

Hier komt sávonds een buslading oudjes die worden geamuseerd (lees in slaapvallen) door een dichter en ook wij genieten even mee om later en verkennend rondje door Oldenzaal te doen.

De volgende dag voert onze route via landgoed Kalheupink naar de Rhododendronlaan en dat is werkelijk een plaatje zo mooi dat we er tevoet doorheen gaan, begeleid door een luid vogelconcert om zolang mogelijk van deze paarse schoonheid te genieten.

Via onverharde paadjes bereiken we het Kerkebos van Lutte waar het volgens de verhalen vroeger heeft gespookt, het zal wel, wij laten er ons niet door ontmoedigen.

Fietsend langst de Dinkel, een zogenaamde regenrivier bereiken we het Lutterzand, een mooi stuifzandgebied. Vervolgens fietsen we door een heidegebied met heel veel jeneverbes (bestemd voor de jenever in Schiedam) door het Sterrebos bekend van de “Witte Wieven”die hier vroeger boven de vijvers werden gezien komen we bij molen Singraven, een olie, koren en houtzaagmolen. Hier houden we een pauze op het zonnige terras en genieten van een heerlijke omelet.

Dan brengt de route ons in Ootmarsum, een leuke plaats met een wirwar aan steegjes getooid met fraaie gevels uit de 17de eeuw. Wat ons hier verbaasd is een enorme begrafenisstoet, iedereen te voet het lijkt of het hele dorp meeloopt.

Ons eindpunt vandaag is Tante Sien in Vasse. Tot onze verbazing treffen we hier dezelfde bus oudjes van gisteravond die hier naar de Varser klompendansers komen kijken en naar mij want ik wordt de vloer op gesleurd om een dansje mee te doen, zonder klompen, dat dan weer wel.

Na een leuke avond bij Tante Sien verlaten we Vasse en gaan op weg, langs de mosbeek komen we bij de molen van Bels uit 1725 bestemd voor de papier productie, later omgebouwd tot korenmolen. Dan naar de molen van Frans een papiermolen en ook deze is later omgebouwd tot korenmolen.

Via een bos komen we bij de grote Geestermolen een achtkantige bovenkruier. Ondertussen is het behoorlijk hard gaan regenen, tijd om het regenpak te testen op waterdichtheid. In Tubbergen kopen we wat lekkers bij een bakker en kijken toe hoe een merel de plaatselijke groenteman van zijn aardbeien beroofd.

Het plan was vandaag een bezoek te brengen aan kasteel Twickel, gezien de aanhoudende regen zien we daar van af, de route blaadjes zijn doorweekt, niet meer te lezen als we een richtingaanwijzer zien dan nemen we die weg naar Delden. Bij aankomst blijkt dat we in het slechtste Hotel van de reis zijn aangekomen, kamers zijn erg gehorig, het eten is slecht, gelukkig zijn wel onze koffers gebracht dus snel droge spullen aan en de natte zooi drogen op de verwarming.

We verlaten Delden, brengen nog even een bezoek aan landgoed Twickel , dan door de bossen naar de watermolen van Oele, deze stamt uit 1334 het is een dubbele Watermolen, een koren en een oliemolen.

Veel boerderijen hier in de buurt horen bij Twickel, herkenbaar aan de kleuren van het houtwerk.

Fietsend over de Sallandse Heuvelrug bereiken we glooiend Hotel de Uitkijk, een oud romantisch hotel midden tussen de bossen. De kamers zijn sober maar netjes. We zitten onder het rietendak met hele kleine ruitjes in de ramen die na een warme douche helemaal zijn beslagen door het ontbreken van een goede afzuiging, de hele kamer staat vol stoom dus gooien we snel een raam open voor het behang losweekt.

We beleven hier een heerlijke avond, de nacht is wat rumoerig, een van de buren gaat zowat elk half uur naar het toilet op de gang, dan lijkt het of er iemand de kamer op komt niet bepaald bevorderlijk voor de nachtrust.

De laatste dag van de fietstocht, het ziet er niet naar uit dat het droog blijft. Richting schaapskooi komen we in het natuurreservaat Sprengenberg, bekend is daar het torentje van Palthe. Er zouden hier ook veel reeën zitten, die hebben kennelijk ook geen zin in het slechte weer, we zien er niet een.

Door het Elzenerveen komen we bij huize Warmelo, gezien het slechte weer rijden we hier voorbij. We zitten nu op de kastelenroute, erg mooi de moeite waard om nog eens terug te gaan bij betere weersomstandigheden.

Het is hier werkelijk schitterend, de hele omgeving ademt rust, vanwege het slechte weer zijn we vroeg terug in Hengevelde. Waar we al die dagen bang voor waren gebeurd hier: de koffers zijn verkeerd bezorgd, ze staan in Delde, nu is dat niet zo ver weg maar we hadden ons verheugd op droge kleren en makkelijke schoenen.

Tijd voor koffie met krentenwegge, daarna op zoek naar de plaatselijke bakker om krentenwegge mee te nemen naar huis, we vragen om een hele waardoor de verkoopster meteen in de stres schiet: heeft u die besteld dan? Nou nee hoezo? Blijkt dat ze die dingen per meter bakken en per sneetje verkopen. Dan doen we het wel met de helft.

Aangezien het op de thuisreis erg druk is besluiten we onderweg maar bij een chinees te stoppen voor het avondmaal.

We kijken terug op een mooie week, prachtige natuur, vriendelijke mensen en weten nu dat een fietsvakantie echt iets is voor ons.