Dag 1, 24-06-2016

Vandaag start de reis naar Ierland helaas niet zoals gewenst onze taxi kwam te laat daarbij moest er onderweg ook nog een persoon worden afgezet zodat wij net op tijd bij de bus arriveerde  in Moerdijk zodat van koffiedrinken niets meer terecht kwam.  Wij zoeken een plaatsje in de bus, iedereen zat al we maakte meteen kennis met Jannie die naast ons zat en ook alleen was. De reis kan beginnen op naar Calais. Onderweg krijgen we wat informatie van onze reisleidster, ook een Jannie.  Daar aangekomen moeten we wachten op de boot ook hier komen we niet aan koffie, balen, gelukkig heb ik nog muesli repen in de tas hebben we toch iets. Op de boot komen we eindelijk aan koffie en een sandwich veel smaak zit er niet aan maar het vult de maag. We hebben een rustige vaart het reispilletje waar je toch wat suffig van wordt  hadden we niet hoeven innemen.  We houden lang uitzicht op de eilandjes die hier langst de kust liggen. Na de boottocht reiden we dwars door Engeland, via de Cotswolds over glooiende heuvels en het zuiden van Wales stoppen we in Swindon om de nacht door te brengen in het Holiday Inn Express.  Het Hotel is een nachtmerrie, kan het niemand aanbevelen, eten is bar slecht als je al een bord hebt kunnen bemachtigen dan moet je nog maar zien dat er wat eten op komt, het is buffet maar de schalen zijn eerder leeg dan vol. De maaltijd bestaat uit een spaghetti met een waterige gehaktsaus die werkelijk nergens naar smaakt je kan net zo goed de krant opeten. Aangekomen bij de lift liggen we in een deuk als we een mede reiziger tot 4 maal toe in de open deur zien staan, deze mensen begrijpen niet goed hoe de lift werkt uiteindelijk komt het wel goed.

Dag 2, 25-06-2016

Na een goede nachtrust en een tumultueus ontbijt want: glazen op, borden op, bestek op, brood op, uiteindelijk toch wat gegeten dan de bus in, heel graag want hier willen we weg. Op naar de Ferry voor de oversteek naar Ierland.  Vanuit Penbroke vertrekken we en in Rosslare  komen we aan land in Ierland. Op de boot zitten we ondanks de wind lekker even op het dek om uit te waaien en kijken naar de eilandjes die we passeren. Op de boot drinken we gezellig een wijntje en dan eindelijk na 4 uur op de boot  de bus in en rijden we door Ierland naar onze eerste stop in Waterford, we logeren in Hotel Viking dat staat in een industrie gebiedje , van s’avonds een rondje door de stad was hier geen sprake. We brengen meteen de koffers naar de kamer er ontstaat enige verwarring we denken dat we een etage hoger moeten maar het blijkt dat we op de begane grond zitten, voor niets de koffers de trap op gesleept dus. Het eten is hier erg smakelijk en s’avonds is er live muziek in de bar er zijn weinig gasten maar wij genieten ervan. Om 12 uur vinden we het dan toch tijd om de kamer op te zoeken.

Dag 3. 26-06-2016

Van rustig slapen was geen sprake, midden in de nacht werd ik gewekt door luidruchtige stemmen op de gang, uiteindelijk ging de kamerdeur naast ons open en denk ik dat ik weer rustig kan gaan slapen, dat lukt dus niet als er een stel heel luidruchtig de liefde bedrijft. Na anderhalf uur werd het rustig. Vandaag begint dan eindelijk onze rondreis. De eerste excursie gaat naar de Rock of Cashel word ook wel de Rock of St. Patrick genoemd, een indrukwekkende ruïne gebouwd op een rots  hier hebben koningen en bisschoppen gewoond, omzoomd door mooie muren waar plantjes en varens het bijzonder goed naar de zin hebben. Na bezichtiging van de ruïne dalen we de rots af en gaan we koffie drinken in een leuk roze gekleurd huisje: Grannys Kitchen,  het is niet meer dan een huiskamer, heel sfeervol.  Het weer is ondertussen wat regenachtig geworden. De rit wordt vervolgd naar Cahir( spreek je uit als Keir) een leuk stadje met vrolijk gekleurde huizen en een kasteel dat we alleen van de buitenkant kunnen bewonderen erg mooi met een leuk watertje erlangs waar veel ganzen zitten. In een restaurantje bij de brug met uitzicht op het water  genieten we van een heerlijke lunch. Verder gaat het over een mooie weg die slingert door de Knock Mealdown Mountins. De Knock Mealdown Mountins zijn overgroeid met lage rododendronstruiken en doet  een beetje aan theeplantages denken. Halverwege de klim ligt een scherpe haarspeldbocht, de Devils elbow, die met zoveel borden aangekondigd wordt, dat het wel de enige in het land zal zijn. Hier wordt gestopt en genieten we even van een fantastisch uitzicht. Het weer is in de loop van de dag aardig opgeknapt. Onderweg wordt ook nog een stop gemaakt bij een grote winkel, hier tracht men ons te verleiden om wat Ierse TVT te kopen.  Verder gaat het naar Blarney naar het gelijknamige hotel , hier overnachten we, het is in de buurt van Cork.  Na het eten zitten we nog heel gezellig en vergeten vervolgens ons kamer nr. Dus even aan de balie gaan vragen waar we moeten zijn.

Dag 4, 27-06-2016

Het weer ziet er vandaag goed uit. We trekken verder naar het westen naar de punt van Ierland, er staat vandaag een boottochtje op het programma naar Garnish Island dat ligt in de baai voor Glengarriff hier bezoeken we weelderige tuinen, zoals de Italiaanse tuin met oude bonsai-achtige bomen. Er zijn tempels en je kunt een oude Martello-toren zien. Tijdens de boottocht naar het eiland zien we zeehonden als dikke proppen lui op Seal Island liggen, ze zijn moddervet en verroeren zich amper. We genieten van de tuin en de vergezichten. Na deze excursie gaan we verder  over de Healy Pass, een mooi slingerweggetje met allemaal schapen onderweg  bij Lady’s View wordt even een foto stop gemaakt en hier in de middel of nowhere zit een jongen muziek te maken. Verder gaat het richting Muckross House voor de volgende excursie. We rijden hier een deel van de Ring of Kerry. Er is een mooie tuin met enorme bomen. Ons eindpunt is vandaag het Kenmare Bay Hotel, hier kunnen we pas om 8 uur aan tafel. Wat ons opvalt is dat er dagelijks erwten en worteltjes op het menu staan de enige variatie is de vorm van de wortels en als je mazzel hebt ligt er wel eens een stronkje broccoli onder een doperwt.

Dag 5, 28-06-2016

Bij het vertrek regent het, hindert niet we zitten in de bus. We rijden vandaag de Ring of Kerry. onderweg bezoeken we een klein turfdorp en genieten in de Red Fox Inn van een overheerlijke Irisch koffie. De volgende excursie is een sheepdog training Van Brandon, erg leuk om te zien. Gelukkig wordt het droog, komen we weer bij een uitzichtpunt, zien een standbeeld van Charley Chaplin in Waterville, lunchen hier in een Hotel en dat is erg lekker, bezoeken nog het stadje Sneem, drinken wat op een terrasje, en dan naar de bus, in verband met een Theater bezoek moeten we vandaag vroeg eten. In Tralee  gaan  we kijken naar een origineel Iers Toneelspel. We verstaan er wel niets van maar met het verhaal uit het programmaboekje erbij begrijpen we het wel. En eh oja, de wortelvariatie was vandaag puree en die was nog smakelijk ook.

Dag 6, 29-06-2016

En weer begint de dag regenachtig, alweer dezelfde bochtige weg terug daar we een ander hotel hebben dan de bedoeling was. Om 12 uur zijn we bij het Bunratty Folkpark, een turf dorp, hier krijg je een indruk hoe men hier in vroeger jaren leefde. Het was hier een turf rijk gebied. In elk huisje is een vrijwilliger aanwezig  gekleed in de klederdracht uit die tijd die vol vuur zijn/haar verhaal doet. We nemen een kijkje in het kasteel en genieten in de barn van een lunch en bezoeken vervolgens de oude dorpsstraat en nemen een kijkje in elk huisje. Vervolgens bereiken we via een zeer smalle kronkelende weg, waarschijnlijk aangelegd door dronken wegwerkers en een griezel verhaal over ene Rooie Marie waar vooral de mannen niet veilig zouden zijn de Burren om daar een eeuwenoud graf te bekijken het poulnabrone dolmen (wat hol van smarten betekend) een soort hunebed. Het Burren gebied is een rotsachtige bodem waar o.a. mooie orchideetjes groeien. Van hieruit gaat de tocht verder naar de Clifs of Mohar. Gelukkig is het weer helemaal opgeklaard en genieten we van een prachtig uitzicht over de Clifs waar talrijke papegaaiduikers hun broedgebied hebben. Het is fantastisch om te zien hoe ze naar visjes duiken, helaas is de tijd eigenlijk tekort, in deze mooie natuur zouden we graag een dag vertoeven. Vanavond slapen we in het Falls Hotel in Ennistymon, eten lekker en hebben na een korte wandeling door het stadje  een gezellige avond in een Pub met live muziek.

Dag 7, 30-06-2016

We hadden zo gehoopt dat het juist vandaag mooi weer zou zijn maar helaas de weergoden zijn ons niet goed gezind Pluvius stort de regen rijkelijk en onophoudend naar beneden. Op het programma staat een boottocht naar Inisheer, een van de Aran eilandjes. Aangekomen bij de haven worden we “Dolfijn” ontvangen, een Dolfijn springt ondanks het slechte weer vrolijk door het water en lijkt ons uit te lachen, dat doet onze boot later ook. De reis naar het eiland verloopt nog enigszins rustig, er is wel wat deining maar het is te doen, op de terugreis wordt het een ander verhaal. Op het eiland aangekomen regent het flink. Er staan twee Pipo wagens klaar voor een ritje over het eiland, dicht op elkaar gepropt passen we er net in met zijn allen, de ramen zijn al snel beslagen zodat het zicht minimaal is. Bij een gestrand schip, een roestbak die nog net niet uit elkaar valt wordt een snelle foto stop gehouden. Dan door naar de volgende stop: het kerkhof, hier moeten we allemaal uitstappen en later aan de andere kant weer instappen, de reden is dat de karren de bocht hier niet kunnen nemen. Wij nemen een kijkje bij het verzonken kerkje, maken wat foto’s en zoeken de pipo wagen weer op en gaan door naar de pub waar we tot de ontdekking komen dat er een medereizigster mist, de dame in kwestie had niet door dat we  het kerkhof langst de andere kant verlaten hadden en was daar met haar sigaretje achter gebleven. Uiteindelijk kwam ze doornat aan bij de pub dankzij hulp van andere mensen. Bij de openhaard was het goed toeven, genieten van koffie en lunch, buiten regende het onophoudelijk jammer van deze dag we hebben zo niet veel gezien van het eiland. De terugtocht wordt een onvergetelijke onderneming, de wind is verder toegenomen, het water gaat wild tekeer, de woeste golven slingeren de boot heen en weer. Binnen in de boot is het erg benauwd, ik laveer naar het dek voor de frisse lucht, een erg hoge golf stort een deel van de Atlantische oceaan in onze schoenen, hilariteit alom. De Cliffs gaan we vandaag niet meer zien, het is te slecht om er dicht langsheen te varen. Ondertussen beginnen de in de pub genuttigde frieten  in mijn maag puree te draaien, het wordt nu tijd dat we aan wal kunnen, een aantal mensen is al flink ziek geworden en het gehobbel in de bus later doet er geen goed aan. Deze avond hebben we in de bar van het hotel een leuke avond met Ierse KBO vrouwen die hier hun jaarlijkse uitje hebben. Heel gezellig hier.

Dag-8, 01-07-2016

Vandaag dikke wolken waar vette buien uitvallen. Onderweg maken we eerst een stop om het unguaire kasteel te bekijken, alleen van de buitenkant, je mag er niet in. Over mooie  kronkelweggetjes bereiken we Galway, parkeren bij de kathedraal, lopen over een brug van een rivier, midden in de rivier staan mannen te vissen proberen hun avondmaal te vangen, passeren  een houten standbeeld van een zalm.  Het is “toeristisch” druk in het kleurrijke stadje waar Straatmuzikanten druk doende zijn een boterham te verdienen. Fel gekleurde gevels met dito uithangborden en kleurige bloembakken zorgen voor een vrolijk straatbeeld. We krijgen hier een stevige bui op de kop. Na deze uitspatting rijden we verder naar het westen toe door de provincie connaght door de wonderschone natuur van Connemara, onderweg stoppen we nog een keer om het mooie uitzicht te bewonderen. Ook bezoeken we het voormalige kasteel Kylemore Abby dat eerst een klooster is geweest en later een kostschool en nu alleen nog dienst doet om toeristen te lokken. Er is ook een mooie tuin bij helaas hebben we  niet zo heel veel tijd om alles goed te bewonderen het is ook best een eind lopen naar de tuin, we hadden niet in de gaten dat we met een bus konden. Het is wel een van de meest gefotografeerde gebouwen van Ierland. Verder gaat het over prachtige wegen met onderweg nog een foto stop naar Tuan, het Corralia Court Hotel waar we overnachten dat staat voor de verandering midden in de stad, lastig om te parkeren en met een Nederlandse bus voor ons om uit te stappen.  S’avonds lopen we een rondje door het dorp, helaas geen muziek vanavond.

Dag 9, 02-07-2016

Vandaag hebben we een soort kerkenpadje, er staat een bezoek aan Clonmacnoise van oorsprong een kloosterstad, een kathedraal, 7 kerk ruïnes en drie high crosses, interessant maar we raken een beetje kerk en kruis moe. Het gaat langzamerhand op een kruistocht lijken. De weergoden zijn vandaag met ons het blijft droog. Via schilderachtige bochtige weggetjes , onderweg veel potgrond industrie (topsoil) bereiken we ons doel. Gelukkig lopen er deze keer niet nog 6 bussen rond dat is wel zo rustig.  Na rondgang, kopje koffie aan de tuintafel met als gast een roodborst laten we de kruizen voor wat het is en trekken verder naar Kildare om aldaar klooster Bridget te bewonderen. St. Bridget is de vrouwelijke tegenhanger van St. Patrick.  Hier valt vooral de mooie tegelvloer op en er ligt een geborduurd kussen met de tekst: God ziet alles, onder een wakend oog. In de plaatselijke VVV bekijken we een filmpje over de geschiedenis van Kildare en dan rest ons de tocht naar de eindbestemming van vandaag: Dublin het City West Hotel, enorm groot je moest een kilometer afleggen om op je kamer te komen en dan moest je vooral goed onthouden in welke vleugel je zat.  Bij aankomst zijn we getuige van de aankomst van een bruidspaar en gasten waarvan sommige met de krulspelden in hun entree maakte tot groot vermaak van de bus. Het diner verloopt wat rommelig, kan niet anders met zoveel gasten ze kunnen hier duizenden gasten tegelijk hebben. S’avonds hebben we het wel gezellig hier.

Dag 10, 03-07-2016

Vandaag een programma waar ik erg naar uitgekeken heb: Wiclow Mountains en de Powerscourt Gardens, vooral de Gardens hebben mijn belangstelling deze worden onder de  mooiste van Europa gerekend. De dag begint niet zo leuk, tijdens het ontbijt horen we dat een mede reizigster snachts een beroerte heeft gehad en naar het ziekenhuis is vervoerd, we  hopen dat het goed afloopt. We rijden door de Wicklow mountens, rijkbloeiende Digitalis geeft kleur aan de natuur. We maken een stop bij de Wicklow gab vanwege het uitzicht en stranden hier om reden dat er een ongeluk is gebeurd met een wielrenner, die heeft zo te zien een bocht gemist. Er komt zelfs een Trauma Heli maar uiteindelijk wordt hij toch met de ambulance afgevoerd. We staan zo een uurtje stil in het zicht van de haven, vanaf hier zien we Wicklow liggen. In Glendalough een kloosterstadje, lopen we snel langst alweer kruizen en kerk ruïnes, laten de graven voor wat het is om een plaatsje in de zon te zoeken op een terrasje en een heerlijk kopje koffie te genieten.  De rit gaat verder over  mooie wegen naar Powerscourt, een tegenliggende bus kan maar ternauwernood passeren. Heerlijk in het zonnetje lopen we na een lunch door de tuinen, de Japanse tuin loopt vol japanners, hoe toepasselijk helaas lopen ze allemaal in de weg we worden nog net niet weggeduwd, bij elke boom en struik maken ze een selfie, een gewone foto maken is uit in Japan. Prachtige vijverpartij en heel aparte bomen, schitterende rozentuin kortom het is genieten hier. Het bijbehorende tuincentrum krijgt ook een bezoekje en met een vogelkooitje en een plant gaan we terug naar ons hotel.

Dag 11, 04-06-2016

Vandaag rondrit door Dublin met bezoek aan de St. Patricks Kathedraal en de Library om het book of Kells, rond het jaar 800 geschreven door Ierse monniken en geldt als een meesterwerk van de westerse kalligrafie in insulaire stijl.  Het boek trekt veel belangstelling, mijn belangstelling gaat vooral uit naar de enorme bibliotheek het Trinity  College Treasury met verdieping hoge boekenkasten met meer dan 200.000 eeuwenoude boeken gerangschikt volgens alfabet staan hier tentoongesteld, erg indrukwekkend allemaal. Na deze excursie worden we “losgelaten” in Dublin. Tot 4 uur kunnen we de stad onveilig maken. De stad is niet erg groot en ligt momenteel deels open voor aanleg van een metro . Ook hier kleuren gevels en straatartiesten het stadsbeeld. Het standbeeld van Molly Malone vinden we bij toeval achter een kerk. Wat ons wel opvalt in Ierland is dat huizen en gebouwen er verwaarloosd uitzien, planten en bomen groeien in dakgoten, schoorstenen  en op muurrichels In een zijstraatje eten we wat en later drinken we nog iets (Guinness) in een pub in afwachting van de bus. We zitten net in de bus en dan opent de hemel zich en wordt het water met bakken naar beneden gestort, wat een mazzel. Vanavond moeten we om 6 uur aan de avonddis i.v.m. het vroege vertrek morgenvroeg.

Dag-12-13, 05/06 -07-2016

De reis naar huis, om half 6 uit bed, valt wel mee. Ontbijt krijgen we mee in een tasje en om half 7 de bus in voor de lange zit. We vertrekken vroeg met als doel de snelle boot halen, we zijn wel op tijd maar toch kunnen we niet mee: foutje van de organisatie. Het wordt de “gewone” boot en die vertrekt om 9 uur. Het weer is aangenaam we gaan lekker even uitwaaien op het dek, staan want stoelen zijn er niet. We steken over naar Holyhead en vandaar rijden we door het mooie landschap van Wales. In een Holyday Inn hotel brengen we de nacht door en de volgende morgen gaat het dan richting Dover voor de oversteek naar Calais. Beetje slaapverwekkend wordt het wel in de bus. Aan het eind van de middag bereiken we Moerdijk, genieten hier nog van een afscheids diner, nemen afscheid van de Crew en de medereizigers en dan staat onze taxi klaar voor het laatste stukje naar huis.

We kijken terug op een mooie reis, een vrolijke reisleidster, een chauffeur met humor en een gezellig reisgezelschap.