Maandag: Nederland Trelleborg

Onze reis start in Zeeland (in Brabant) we  rijden door Duitsland langs Bremen en Hamburg naar de havenstad Travemünde voor inscheping aan boord van de TT-Line naar Trelleborg. Onderweg hebben we een paar stops om de benen te strekken. Het is soms moeilijk om de ogen open te houden, een lange rit brengt ons naar Lübeck  er is tijd om de historische stad te verkennen. Lübeck ligt aan de monding van de Trave in de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein. Lübeck geniet ook bekendheid om z’n heerlijke marsepein. Er zijn zelfs etalages waar de mooie historische poort in kleurig marsepein is nagemaakt. Om 6 uur vertrekken we naar de boot, brengen de bagage naar de hut, daarna genieten van een buffetdiner met een stel gezellige tafelgenoten die wij later omdopen tot Knabbel en Babbel, een paar gezellige oudjes die de hele dag praten en eten met elkaar. Tijdens de afvaart van het schip staan we op het dek en genieten van het prachtige uitzicht over de haven. Dan is het tijd om os bedje op te zoeken.

Dinsdag: Trelleborg - Stockholm - Turku

Om 5 uur gaat de wekker, we zijn ook een tijdzone gepasseerd dus is de wekker ook al een uur vooruit gezet. Met deze lange dagen hebben we een extra lange vakantie, dat dan weer wel.  Na het ontbijtbuffet aan boord rijden we via Malmö, Helsingborg en Jönköping naar het Vättermeer, waar we een korte pauze houden. Het eerste deel van de rit gaat door de graanschuur van Zweden. Langzaam gaat het over in donkergroen dennenbos afgewisseld met mooie witte berkenbosjes  dat alles gedecoreerd met paarse wilgenroosjes die zorgen voor de kleur in het landschap. Onderweg zien we een hert en wat kraanvogels. Vervolgens rijden we naar Stockholm, hier krijgen we een rondleiding door de stad met gids Eva. De stad ligt op veertien met bruggen verbonden eilanden we bezoeken de oud stad, Deze wijk op het eiland Stads holmen doet bijna Zuid-Europees aan door de smalle straten en huizen die in okerkleur of rood zijn geschilderd. Op dit eiland is ook het Koninklijk Paleis gebouwd, met een traditionele wacht. Daarna gaan we aan boord voor de overtocht naar Turku in Finland. Aan boordgaan is een hele toestand de hal staat vol met Aziaten die allemaal tegelijk door hetzelfde poortje willen. Ook op dit schip is het eten weer een feest. Tijdens het diner hebben we een mooi uitzicht op de scherenkust. Vanavond kleurt de hemel prachtig rood, we varen langst talrijke eilandjes.

Woensdag: Turku - Oulu

Turku is een op 4 na grootste stad van Finland gelegen in het zuidwesten aan de monding van de Aura in de Oostzee. We vervolgen onze reis in noordelijke richting  door landbouwgebied later over een binnenweg met prachtig bloeiende bermen en af en toe een hert in de verte, een prachtige tocht door het schitterende merengebied waar Finland zo beroemd om is. De bijnaam ‘Land van de 1000 meren’ is dan ook heel toepasse­lijk. Onderweg bezoeken we ook nog een mooi kerkje, mijn oog valt op het aparte hekwerk buiten dat ziet er toch iets anders uit dan bij ons. Hier is ook een aparte buiten WC. We stoppen bij een tankstation waar aan de overkant een klokken verzameling te zien is. In plaats van de weg banjeren we als kinderen door het groen naar de overkant, wat we niet hadden voorzien is dat we een modderige greppel over moeten dus dat wordt springen. Tijd voor een foto sessie en dan terug naar de bus. Ook mooi zijn de vele houten roodgeverfde huizen met soms een geel bloeiend koolzaadveld eromheen vormt dit een kleurrijk spektakel. We dineren en overnachten in Oulu. in het noordwesten van Finland. Het is de hoofdstad van de provincie Oulu en ligt aan de monding van de rivier Oulujoki Dit plaatsje ligt idyllisch aan de Botnische Golf en is een geliefde universiteitsstad. We hebben een mooie kamer, waarschijnlijk net gerenoveerd. Het eten is niet helemaal super, morgen beter denken we dan maar.

Donderdag: Oulu - Santa Claus' Village - Saariselkä

Om 5.15 gaat de wekker! Vandaag rijden we langs de Botnische Golf via het havenstadje Kemi en vervolgen onze reis naar Rovaniemi, de hoofdstad van Fins Lapland. De stad ligt vrijwel op de poolcirkel, waar twee rivieren, de Kemijoki en de Ounasjoki samenvloeien. Het is niet alleen de hoofdstad van Lapland, maar ook de poort naar Lapland. Rovaniemi is de laatste grote stad als je vanuit het zuiden komt. Ten noorden ervan vindt men de uitgestrekte en ruige natuur. Op dit trajeckt eindigt ook de spoorlijn van Europa die buigt hier af naar Rusland. Tijdens de eerste stop ontdekken we heel veel mooie planten in de berm, zelfs een schattig piepklein wit Orchideetje. Twee dames staan als kippen met de kont omhoog foto’s te maken van alle bloemen en komen steeds om namen vragen, dus moet ik diep graven in mijn florale database. We zien veel rendieren onderweg dat maakt de rit wel erg leuk. Om in de stemming te komen wordt er in de bus kerstmuziek gedraaid. We rijden over een beetje saaie weg die ook wordt gebruikt als landingsbaan voor vliegtuigen, al kan een boing 747 hier echt niet landen. Allereerst hebben we een excursie naar een rendierfarm, We worden hartelijk ontvangen, krijgen eerst een kopje koffie, daarna een film te zien en uitleg hoe er wordt gewerkt met de rendieren. Vervolgens mogen we de rendieren, hoe toepasselijk: rendiermos gaan voeren. Rendiermos kennen wij alleen van de bloemstukken met kerst. We passeren de Poolcirkel. Hier is ook ‘Santa Claus’ Vil­lage’, het dorp van de kerstman! We nemen een kijkje in de winkeltjes, hier een Tomte gekocht voor bij de verzameling, een Tomte is een soort kabauter in Scandinavië, in het Heidens geloof was het de ziel van de eerste bewoner van een boerderij en woonde op de grafheuvels. Natuurlijk bezoeken ook de werkplaats van de kerstman. In het postkantoor versturen we een kerstkaart vanaf de Poolcirkel De kaart gaat in een speciaal daarvoor bestemde brievenbus en wordt voor kerst verzonden, we zijn benieuwd of dat goed gaat komen. Na het bezoek aan de kerstman rijden we door een uitgestrekt landschap via Sodankylä naar Saariselkä voor diner en overnachting. Na het Diner nog een excursie naar een Husky farm.

Vrijdag: Saariselkä - Skipsfjorden/Honningsvåg

Vandaag is de dag: we gaan naar de Noordkaap, het doel van deze reis. Zoals elke dag is het ook vandaag vroeg uit de veren en op tijd in de bus. Kort na vertrek zien we al een kudde rendieren, de dag begint al goed. Via Ivalo rijden we  naar het Inari-meer. Dit meer is voor de Lappen heilig, omdat zij hier de overledenen begraven. We bezoeken het Siida museum, behalve veel houten hutten zijn er ook erg veel muggen die het ons erg lastig maken, als dwazen lopen we met de armen te zwaaien om de muggen te verjagen. Het is interessant om te zien hoe de Sami hier in 1800 geleefd hebben. Via Inari rijden we over een lange weg met 10% hellingen niet bepaald vlak, en veel wegwerkzaamheden naar de Fins-Noorse grens en de stad Karasjok, het centrum van de Noorse Lappen. Hier kan de klok ook weer een uur terug. 1000 km door Finland rijden, is 1000 km bomen voorbij zien vliegen in de eindeloze natuur. De grens van Finland en Noorwegen loopt midden door een rivier, even stoppen voor de foto. Bij een meertje wordt gestopt en zien we rendieren die komen best dichtbij. Vanuit Karasjok rijden we naar de Porsanger Fjord. Deze volgen we tot Olderfjord. Daar nemen we de afslag naar de E 69 naar Kåfjord en de Noordkaap-tunnel naar het eiland Magerøya. Diner en overnachting in het Rica Hotel in Skipsfjorden. Het Hotel staat op palen, het is het oude pershotel uit Lillehamer. De kamers zijn nog nagenoeg nieuw.  Na het diner volgt het laatste traject naar het Noordkaapplateau. De 370 meter hoge klip vormt het einde van het vaste land van Europa. Helaas is het geen helder weer slechts heel even zien we de middernachtzon door de wolken piepen, een emotioneel moment wel, het is twaalf uur snachts en je ziet de zon. De ‘Nordkaphall’ is in een berg gebouwd en hier toont men een film over Noord-Noorwegen. Na ons bezoek aan de Kaap krijgen we een persoonlijk Noordkaapcertificaat op naam, als bewijs dat we op het plateau zijn geweest. Om kwart over twaalf rijden we terug naar het hotel, het is nog steeds licht, een aparte beleving, het is net of je lichaam niet moe word, je zou nog van alles willen doen. In de bus proosten we met een Oranje bittertje, gekregen van Robbert omdat hij niet mee kan, een andere chauffeur heeft ons naar de kaap gebracht.

Zaterdag: Honningsvåg - Tromsø

Vandaag een lange maar mooie dag, dus loopt de wekker weer om 5.15 af. Het wordt vooral veel in de bus zitten. De eerste stop is bij een rivier. Ons reisdoel is gisteren bereikt vanaf nu gaat het in zuidelijke richting, zeg maar huiswaarts. Gelukkig hebben we nog heel wat dagen voor ons. We rijden via het Olderdal en Skaidi naar de prachtige Kvaenangenfjell-bergpas. Er trekt weer veel natuurschoon aan ons voorbij, wat me hierbij opvalt is dat de ene helft in de bus zit te slapen en al het moois van de  mooie fjorden mist, de andere helft alleen maar met zijn/haar mobiel in de weer is, kennelijk is het voor hun interessanter om de familie en vrienden op facebook te volgen. In een dorpje dat we passeren staan de trucks van Viking Norway Bergingstruck, hier worden ook de filmopnames gemaakt, je ziet dan spectaculaire reddingsacties. Eenmaal boven aangekomen hebben we een adembenemend uitzicht over de Kvaenangenfjord. In Het plaatsje Alta wordt voor een mooie kerk met een groot plein ervoor een groepsfoto gemaakt.  Daarna hebben we tijd om iets eetbaars te kopen voor de lunch in een naburig winkelcentrum. Onderweg zijn ook heel veel watervallen, doordat het hier nog laat heeft gesneeuwd komt er nog veel water naar beneden. Aan het einde van de middag komen we aan in de stad Tromsø, Er staat een heel aparte kerk en daar gaan we links een lange brug over, ook al hebben we morgen rustdag en ziet de kerk er prachtig uit, geen haar op m’n hoofd denkt erover om morgen die brug over te lopen. Ons hotel staat in de stad, waar helaas op zondag alles gesloten is. Nadat we de koffer op de kamer hebben gedropt gaan we eerst even de omgeving verkennen, lopen naar het water en hebben een mooi uitzicht op de brug.  We zien wel morgen.

Zondag: Vrije dag

Een vrije dag betekend iets later opstaan, daarna heerlijk op het gemak ontbijten, rekken tot het koffietijd is, links en rechts een praatje maken en horen wat men zoal van plan is. De keuze is niet reuze, musea hebben we niet zoveel trek in, het is prachtig weer de temperatuur belooft richting de 30 graden te gaan dus kiezen wij ervoor om naar de botanische tuin te gaan. Achteraf blijkt dat een heel goeie beslissing. Deze prachtige stad, wordt ook wel het ‘Parijs van het Noorden’ genoemd, waarom kan ik niet zo ontdekken zo bruisend is het hier nu ook weer niet. De stad herbergt verschillende interessante musea die zeker een bezoek waard zijn, zoals het Poolmuseum, het planetarium en het Tromsø Museum. Ook de kabelbaan van Fjellheisen is leuk om ‘s avonds te nemen. Dat is wel leuk bedacht maar je moet dan wel die vreselijke brug over, het uitzicht over Tromsø en omgeving zal vast geweldig zijn maar wij slaan over. Het is nog een knappe wandeling naar de Botanische tuin maar zeer de moeite waard. Tromsø is de tweede grote stad van Lapland. De tuin is mooi aangelegd met voornamelijk allemaal arctische en Alpine planten. Bordjes met namen en beschrijvingen in het Engels. Het is hier heerlijk vertoeven in deze prachtige tuin. We genieten op een bankje, lopen naar het info huis en drinken daar koffie en voor we het weten is het weer tijd om terug te gaan. We zijn de dag goed doorgekomen. Sávonds drinken we nog wat op een terrasje met een paar mensen, heel gezellig.

Maandag: Tromsø - Narvik - Melbu

Ook vandaag is het weer pluk de dag, veel tijd dus om te genieten van het mooie weer. In zuidelijke richting rijden we via het Bardudal en langs Bardufoss naar Narvik aan de Ofotfjord, waar in 1940 zware gevechten tussen de Duitsers en de Geallieerden plaatsvonden. In Narvik gaan we met een gondel Bahn de berg op. Bovengekomen is het even wennen aan de hoogte en kijken hoe hier alles in elkaar zit, bij het restaurant is een overhangend deel waar je op kan staan, het ziet er wel eng uit maar uiteindelijk zijn we er toch op gegaan, prachtig uitzicht. Echt genieten hier boven. Met de gondel gaan we ook weer naar beneden. Dan is het 250 km rijden, daar gaan we volgens Robert 4 uur over doen. Veel bruggen en tunnels brengen ons vandaag naar de eindbestemming. Sommige tunnels zijn heel ruw vanbinnen, echt uit de rots gehouwen. Er wordt een brug gebouwd die als hij ooit klaar is de reistijd enorm zal verkorten zover is het nog lang niet.  De stad is het eindpunt van de Ofotbanen, een trein die vanuit Zweden zalm naar de ijsvrije haven van Narvik brengt voor verder transport. We rijden terug naar Bjerkvik en vervolgens via Evenes naar Sortland op de Vesterålen-eilanden. Een korte rit brengt ons naar Melbu onze eindbestemming voor vandaag. We verblijven in een hotel aan de haven waar de veerboot aankomt. Na het eten kijken we even bij de terminal en zien een veerboot aankomen, even kijken hoe het allemaal werkt. Alles gaat goed totdat er een touringcar de boot af moet, de bus komt vast te zitten, de oprit is te stijl. Dat beloofd niet veel goeds voor ons morgen. Na veel gedoe komt de bus van de boot af, einde voorstelling.

Dinsdag: Melbu - Lofoten - Svolvaer - Rognan

We starten de dag met een korte overtocht naar de Lofoten. Een boot eerder dan gepland zodat er meer tijd is op de Lofoten. Wat wij gisteravond al vermoede dat gebeurd: ook onze bus zit vast, Robert had geïnformeerd bij de kapitein of het wel goed zou gaan, die zij dat er geen probleem was. Toch een verkeerde inschatting van de kapitein. Eenmaal op de Lofoten aangekomen, nemen we een mooie kustroute waar we  genieten van de prachtige natuur die het decor van deze streek bepaalt. Ik zou hier wel een week willen blijven. Het plan was om naar Svolvaer te gaan, de hoofdstad van de Lofoten. Doordat we meer tijd hebben wil Robert verder door rijden om te kijken wat daar te zien is. Dat blijkt een goed besluit. Door een fantastische natuur komen we in een lieflijk plaatsje: Henningsvaer heel levendig al op de vroege morgen, leuk haventje, heel fotogeniek ook. Het is genieten in het zonnetje, alweer een mooie dag wat het weer betreft.  Bij een conditorei wordt wat lekkers gekocht voor de lunch. Op de weg terug hebben we nog even een akkefietje: we moeten een brug over die net breed genoeg is voor een auto, dat wordt met stoplichten geregeld. Als we groen licht krijgen en de brug op gaan komt er uit tegengestelde richting nog een busje aan, die is duidelijk door rood gereden. Er ontstaat wat geharrewar door beide chauffeurs, geen van beide wil achteruit achter ons staan meerdere auto’s op de brug het is hier heel smal dus wordt het moeilijk. Uiteindelijk besluit Robert om achteruit te gaan en is vervolgens het eerste uur niet echt aanspreekbaar. Hij is best een opgewonden standje en drijft graag zijn zin door, helaas werkt dat niet altijd. We hebben nog een lange weg te gaan met bruggen en vooral veel tunnels, als mollen ga je hier door het landschap. Ook hier weer veel watervallen die de gesmolten sneeuw naar beneden brengen. Er staat ons  nog een veerboot te wachten, de overtocht duurt een uur en dan zijn we weer op het vaste land. In Fauske is een marmergroeve er wordt hier rose marmer gewonnen er staat een flinke brok op een rotonde in de vorm van een kunstwerk. Aangezien er hier heel weinig werk is loopt de regio leeg en ontstaan er spooksteden.  Aan het eind van de middag komen we aan bij ons hotel in Rognan zelfs de Nederlandse vlag wappert en de eigenaar staat ons op de stoep  op te wachten, wat een welkom. Het hotel is wel een beetje protserig een enorme show trap siert de hal na het eten krijgen we hier de uitreiking van het kaap certificaat en gaan we op de trap op de foto. De eigenaar komt ook nog een toespraak houden als we aan tafel zitten en vraagt of we toch wel zijn hotel willen aanbevelen. Na het diner doen we een rondje door het dorp, er is hier echt niets te beleven.

Woensdag: Rognan - omgeving Trondheim

Het reisdoel van vandaag is Trondheim, de middeleeuwse koningsstad. Het beloofd weer een heerlijke zonnige dag te worden. We rijden naar de Salt-hoogvlakte en al snel zijn we op het hoogste punt de noordpoolcirkel. Het is de tweede keer dat we op de poolcirkel zijn, hier geen Kerstman maar stapelwerk.  Op een hoger gelegen plateau staan al vele stapels stenen, gestapeld door toeristen, voorzien van een wens. Natuurlijk moet ik ook een stapeltje maken en spreek er een wens over uit. Het valt niet mee om stenen te vinden, je mag geen stapels stuk maken. We waren vroeg hier en zijn alle bussen voor, lekker rustig. Eer we vertrekken krioelt het hier alweer van de mensen. We vervolgen onze weg nu ten zuiden van de poolcirkel. In mosjoen houden we lunchpauze, hier is ook nog een oud shellstation uit de jaren 30. Een winkelstraat hangt vol met kleurrijke paraplu’s, ziet er gezellig uit. De reis gaat verder, er wordt weer gestopt bij een watertje, hier worden we belaagd door hordes muggen. Robert bakt tosti’s bij de bus en die laten we ons smaken. Via de Messingslett Bru en de Storfossen-waterval bereiken we de Ranelvarivier en het belangrijke industrieplaatsje Moi Rana aan de Randsfjord. Vervolgens rijden we langs de Storfjord en Bjerka naar Trofors. Via Grong, Vegset en Steinkjer naar de omgeving van Trondheim voor overnachting. Het decor was vandaag afwisselend: bos en water en deze keer geen rendieren maar herten.

Donderdag: Trondheim - Oppdal

We vertrekken vanuit ons hotel naar Trondheim, de voormalige hoofdstad van Noorwegen. In deze oude Domstad worden de Noorse koningen gekroond. Tevens liggen hier negen Noorse koningen begraven.  In Trondheim parkeren we bij de Nidaros kathedraal, en gaan de oudstad bekijken. Er is hier een heel steile klim en daar is een fietslift voor gemaakt, een mooi systeem: je blijft op de fiets zitten zet hem tegen een blok, houd een voet aan de grond, druk op een knop en dan wordt je naar boven getransporteerd. Er staan hier ook overal huurfietsen in de stad. Vanaf een oude brug hebben we een mooi uitzicht over oude pakhuizen aan het water die op palen staan. We gaan de steile helling op en komen bij een vesting, van daaruit een mooi uitzicht over Trondheim. Op een leuk terrasje drinken we koffie met Ruth en Karien. Daarna gaan we verder met ons verkennend rondje, wat opvalt zijn de prachtig gedecoreerde deuren van de huizen het ziet er allemaal heel kleurrijk uit. We lopen tot aan de haven waar het standbeeld staat van de eerste Viking en dan terug door de stad richting de bus. Na het bezoek aan Trondheim rijden we naar ons volgende hotel in de omgeving van Oppdal, waar we vroeg in de middag aankomen. Het hotel is vrij nieuw, Opdal is een gat, niets te beleven en dat voor een rustdag! In de middag brengen we een bezoek aan een glaskunstenaar, mooi maar niet onze smaak. Krijgen uitleg over hoe hij werkt, Kans om iets te kopen en dan terug naar het hotel. Het eten is hier een rijkelijk gevuld buffet, we hoeven geen honger te lijden. De volgende dag hebben we hier rustdag, Op het gemak ontbijten, kopje koffie, en dan maar even het dorp verkennen. Het enige leuke is de breiwinkel: een gebreide fiets, auto en tuinhuis, hoe verzin je het. Tussen de middag een lunch op een terras en verder een beetje lanterfanten. Het ziet er naar uit dat het hier in de winter drukker is. De plaats ligt ook overhoop, er wordt flink verbouwd aan de weg, beetje rommelig allemaal. S’avonds maken we het ons gezellig in het hotel.

Zaterdag: Oppdal - Lillehammer - Hamar - Vettre

In verband met de rijtijdenwet mogen we niet eerder dan 9.34 uur vertrekken, weg uit dit gat. We  rijden via Otta en het Gudbrandsdal naar Ringebu. Hier staat één van de mooiste staafkerkjes van Noorwegen. Natuurlijk moet dat even bekeken worden, het is een plaatje. Daarna nog een excursie naar het openlucht museum Maihaugen. Een fraai openluchtmuseum, er lopen ook acteurs in klederdracht rond in de tijd van toen die het leven van toen nabootsen. Huizen zijn nog helemaal ingericht, lange tafels met banken en stoelen, bedoeld voor grote families, het bed staat ook in de kamer. Veel huizen hebben fraaie kasten versierd met houtsnijwerk en mooi schilderwerk.  Eigenlijk hebben we te weinig tijd om alles goed te bekijken. We rijden daarna naar de Olympische stad Lillehammer, waar we een stop maken bij de Olympische springschans. In de zomer is het een borstelbaan en zijn er een paar mannen aan het springen, een mooi gezicht om de mannen naar beneden te zien zoeven. Een indrukwekkend bouwwerk hier. Vervolgens rijden we naar Hamar, bekend om de wereldberoemde schaatshal (het Vikingschip), Ook hier maken we een foto stop. Het lijkt inderdaad op een omgekeerd schip Aan het eind van de middag na een rit langst het mooie Oslofjord met een enorme jachthaven of beter gezegd: havens waar enorm veel en vooral grote boten liggen, komen we aan bij ons hotel in Vettre, nabij Oslo. Helaas naderd het einde van de reis nu erg snel.

Zondag: Vettre - Trelleborg

We beginnen de dag met Aziatisch vermaak tijdens het ontbijt. De een heeft een bord vol fruit gestapeld, een ander stapelt vleeswaren en brood, eieren en daarbovenop nog fruit, het lijkt wel of ze geen keuze kunnen maken. De meeste hebben ook een jas aan en sommige zelfs een hoedje op. Hoe komisch wil je het hebben. Na het ontbijt vertrekken we voor een twee uur durende stadsrondrit door Oslo o.l.v. een Nederlandssprekende gids, een kittig dametje. We zien o.a. het markante Raadhuis aan de haven, het Koninklijke Paleis en het Vigeland Beeldenpark. Vigelandsanlegget telt 212 stenen en bronzen beelden, die alle tussen 1907 en 1942 zijn gemaakt door de Noorse beeldhouwer Gustav Vigeland. Veel beelden symboliseren de kringloop van het menselijk leven. Onderaan de brug is de ontwikkeling van een embryo tot een kleuter te zien, terwijl rondom de Monolitten alle levensstadia van de mens te zien zijn. Op de monoliet zelf staan op elkaar klimmende menselijke figuren afgebeeld.  De Holmenkollenberg biedt een prachtig uitzicht over de stad. Na de stadsrondrit rijden we via de Noors-Zweedse grens, via Tanum, Uddevalla, Göteborg, Lund en Malmö naar Trelleborg. In Zweden regent het, dat waren we niet meer gewend. We beseffen dat we erg geboft hebben met het weer op onze reis. We vertrekken om 22.00 uur met de Niels Holgersson, een  luxe ferryboot van de TT-Line naar Travemünde. Diner is weer aan boord, net als de vorige keer erg overdadig, zitten nog gezellig meet een paar mensen aan een wijntje en genieten van de laatste avond.

Maandag: Travemünde - Nederland

Na het ontbijtbuffet aan boord vertrekken we vanuit Travemünde en rijden via Hamburg en Bremen naar Nederland. We hebben ruim tijd dus wordt er een stop gemaakt in Osnabrück, een mooi stadje gelegen in Nedersaksen  Duitsland. We bezoeken de Pittoreske Altstad, hebben hier de gelegenheid om te lunchen. Dan verder naar Nederland, in Zeeland krijgen we nog een afscheids buffet, vervolgens worden we met een klein busje naar Roosendaal gebracht en zijn mooi op tijd weer thuis.

We hebben genoten van een prachtige reis.